Data modyfikacji:

Udostępnianie powierzchni reklamowych na stronie internetowej

Prowadzisz stronę internetową, na której dzielisz się swoją wiedzą i doświadczeniem? Publikujesz wartościowy content, dzięki któremu poszerzasz grono odbiorców? Wykorzystaj potencjał swojej przestrzeni w sieci i zobacz, że dzięki udostępnianiu powierzchni reklamowych możesz zacząć zarabiać właśnie na prowadzeniu strony – nawet jeśli do tej pory miała charakter hobbystyczny. Jak wygenerować dodatkowy zarobek? Piszemy o tym poniżej.
Black woman typing on laptop at worplace on orange background

Afiliacja jako sposób na monetyzację powierzchni reklamowej

Czy można zarabiać na blogu poprzez promowanie konkretnych produktów lub usług? Warto dołączyć wtedy do programu partnerskiego i wejść do sieci afiliacyjnych poprzez rejestrację. Reklama na stronie internetowej polega wtedy na umieszczeniu we wpisach linków prowadzących do konkretnych produktów lub usług na innych stronach internetowych. Jeśli użytkownik kliknie w link lub baner reklamowy, a następnie zrealizuje zakup lub wykona konkretne działanie (przykładowo pobierze e-book, zapisze się do newslettera itd.), twórca otrzymuje prowizję.
Branża afiliacyjna pozwala zarabiać na promowaniu produktów innych – osoba prowadząca stronę internetową lub bloga może generować rzeczywiste dochody bez konieczności sprzedaży własnych produktów czy usług. To szczególnie dobry sposób na zarabianie w internecie, jeśli utworzyliśmy już wokół siebie grupę użytkowników, która będzie gotowa skorzystać z naszych rekomendacji.

Różnice między reklamą bezpośrednią a afiliacją

Zarabianie na blogu może odbywać się poprzez reklamę bezpośrednią produktów lub usług. Potencjalni klienci otrzymują wtedy między innymi spersonalizowane newslettery, telefony czy SMS-y. Jeśli nie zajmujesz się sprzedażą, również możesz zarabiać na reklamach bezpośrednich między innymi dzięki platformie Google Adsense. Każde kliknięcie w reklamę przekłada się na wynagrodzenie, którego stawki wahają się od kilkunastu groszy do kilku złotych.
Taka reklama bezpośrednia o mocno spersonalizowanym przekazie polega na tym, że tematyka wyświetlanych banerów będzie dostosowana do zainteresowań lub poprzednich wyszukiwań użytkowników na podstawie zebranych ciasteczek.
Afiliację – od reklamy bezpośredniej – różni to, że ma nieco subtelniejszą formę, która nie wiąże się z wysyłaniem sprzedażowych SMS-ów czy newsletterów. Oprócz tego współpraca afiliacyjna sprawia, że wydawca ma realny wpływ na banery reklamowe na stronie tak, by były spójne z marką – co nie jest możliwe w przypadku reklam generowanych przez Google Adsense.
Przykład – jeśli zdecydujesz się na udostępnienie powierzchni reklamowej na stronie internetowej, nie masz kontroli, jakie reklamy dokładnie się wyświetlą. Gdy prowadzisz stronę poświęconą motoryzacji, a użytkownik wcześniej wyszukiwał informacje o lakierach hybrydowych, to istnieje prawdopodobieństwo, że właśnie reklamy produktów do stylizacji paznokci wyświetlą się na Twojej stronie.
Współpraca afiliacyjna też pozwoli zarabiać wtedy, jeśli użytkownicy klikną w udostępnione linki lub banery promocyjne, ale to twórcy stron internetowych i blogów mają pełną kontrolę nad tym, jakie konkretnie produkty decydują się promować.

Jak wybrać odpowiedni program partnerski do umieszczenia na swojej stronie?

Sieci afiliacyjne przyciągają coraz większe grono twórców, którzy chcą zarabiać w sieci. Warto mieć na uwadze, że kluczem do sukcesu będzie wybór odpowiedniego programu partnerskiego oraz sposób promocji produktów innych firm. O co dokładnie chodzi?
Po pierwsze zastanów się, co konkretnie chciałbyś reklamować. Postaw na autentyczny content, który jest zbieżny z tematyką Twojej marki. Jeśli prowadzisz stronę internetową poświęconą motoryzacji, dobrym pomysłem będzie promowanie chociażby części samochodowych, odświeżaczy do aut itd. Możesz też umieszczać linki afiliacyjne przekierowujące do wypożyczalni samochodowych. Ważne jest to, by użytkownicy znaleźli na stronie harmonijne, interesujące ich treści, które do tej pory znajdowali właśnie na Twojej stronie. Dobrze jest wybrać również taki program partnerski, dzięki któremu możliwe będzie polecanie tego, co jest Ci znane. Reklamowanie nieprzetestowanych produktów to prosta droga do utraty zaufania czytelników.
Nim przystąpisz do programu partnerskiego, zastanów się również, jaki dokładnie rodzaj rozliczenia Cię interesuje. Popularne programy oferują między innymi prowizję cost per sale, która nalicza się konkretnie od dokonanej sprzedaży. Z kolei prowizja cost per lead wiąże się z konkretnymi akcjami użytkowników. Jeżeli prowadzisz bloga o finansach, korzystniejszy może być dla Ciebie przykładowo drugi rodzaj rozliczeń, gdy Twoimi reklamodawcami będą banki, a Ty w swoich wpisach będziesz opowiadać o zaletach prowadzenia konta oszczędnościowego.

Jak udostępnianie powierzchni reklamowej wpływa na doświadczenia użytkownika?

Chcesz, by użytkownicy z przyjemnością wracali do treści, które publikujesz na swojej stronie internetowej? Zadbaj, by powierzchnie reklamowe płynnie uzupełniały content tworzony przez Ciebie. Nachalne bombardowanie reklamami i wyskakującymi oknami pop-up może przynieść odwrotny skutek. Tworzenie wpisów poradnikowych czy recenzji z produktami umieszczonymi w linkach afiliacyjnych pozwoli Ci nie tylko na reklamy, które wygenerują zysk.
Umiejętne korzystanie z programów partnerskich pomoże Ci również w przygotowywaniu wartościowych wpisów, które będą atrakcyjne dla użytkowników. Jeśli prowadzisz stronę internetową poświęconą modzie i przygotujesz merytoryczny wpis ze wskazówkami, jak wybrać ciepły, jesienny płaszcz, a także umieścisz we wpisie linki afiliacyjne, zwiększysz prawdopodobieństwo, że Twoi użytkownicy z nich skorzystają, ponieważ wpleciesz je w wartościowy wpis.
Wniosek? Dostarczaj content, którego potrzebują użytkownicy – nie działaj natarczywie i skup się na reklamie jakościowych, przetestowanych produktów zbieżnych z tematyką prezentowaną na Twojej stronie internetowej.
Autor: Anna Mlonka