Data modyfikacji:

Afiliacja – co to jest i jak działają programy afiliacyjne?

Zarabianie w internecie bez wkładu własnego? To możliwe! Wystarczy, że dowiesz się, co to jest afiliacja i zaczniesz działać. Jeśli zastanawiasz się nad spróbowaniem swoich sił w branży afiliacyjnej, to w tym miejscu na pewno znajdziesz coś dla siebie. Przygotowaliśmy kompleksowy przewodnik po świecie afiliacji, w którym opowiadamy, co to takiego, na czym polega praca w marketingu afiliacyjnym i ile można zarobić, jednocześnie poruszając wiele innych ważnych zagadnień. Udanej lektury!

Wprowadzenie do afiliacji. Co to? Definicja

Zacznijmy od teorii. Słyszysz słowo "afiliacja" i nie wiesz, co to znaczy? Jest to rodzaj marketingu internetowego, który polega, najprościej mówiąc, na zarabianiu na polecaniu w sieci produktów i usług. Marketing afiliacyjny, bo i pod taką nazwą można spotkać afiliację, bazuje na otrzymywaniu prowizji (na przykład procentu wartości od sprzedaży) za promocję, która zakończyła się określonym w umowie działaniem.
Wiesz już, co to jest afiliacja. Definicja to jedno, a praktyka to drugie. Jak to wygląda od kuchni? Aby móc zacząć zarabiać pieniądze, konieczne jest przystąpienie do sieci afiliacyjnej. Z kolei polecenia odbywają się praktycznie w całym świecie online – na blogach, przez komunikatory czy strony internetowe. Równie często można spotkać płatne reklamy. Jeśli jesteś aktywnym użytkownikiem mediów społecznościowych, to na pewno już wiele razy widziałeś linki afiliacyjne.

Jak działa afiliacja – kto współpracuje w ramach afiliacji?

Jak wspomnieliśmy powyżej – afiliacja to rodzaj marketingu umożliwiający zarabianie pieniędzy online na promowaniu produktów i usług. Współpraca w ramach afiliacji odbywa się między wydawcą a reklamodawcą.
  • Wydawca (afiliant) – każdy internauta, który szuka dodatkowej formy zarobku. Do tej grupy można zaliczyć nie tylko zwykłych użytkowników social media, ale także influencerów czy bloggerów. W roli wydawcy może pojawić się także właściciel serwisu cashbackowego czy porównywarki cenowej.
  • Reklamodawca – podmiot gospodarczy, najczęściej zajmujący się sprzedażą produktów lub usług online. To właśnie on płaci wydawcy za uzyskane efekty i skuteczną reklamę na ich stronach, w mediach społecznościowych czy w serwisach cashbackowych.
  • W tym miejscu warto także wyjaśnić różnice między programem partnerskim i siecią afiliacyjną, ponieważ niektórzy używają tych dwóch pojęć zamiennie. Jest to jednak błąd. Poniżej znajdziesz ich definicje.
  • Program partnerski to forma współpracy, w której wydawcy otrzymują od organizatora zapłatę za efekt – lead, sprzedaż czy klik.
  • Sieć afiliacyjna to o wiele szersze pojęcie. Jak sama nazwa wskazuje, to miejsce zrzeszające kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt różnych programów partnerskich.
  • Kto może zarabiać na afiliacji?

    Każdy! Tak naprawdę na afiliacji zarabiają zarówno wydawcy, jak i reklamodawcy. Zacznijmy od pierwszej grupy, która obejmuje praktycznie każdego użytkownika internetu. Wystarczy, że jesteś aktywny w mediach społecznościowych lub w innym miejscu w świecie online oraz masz ukończone 18 lat, aby móc rozpocząć swoją przygodę z pracą w afiliacji.
    Najbardziej na afiliacji skorzystają twórcy treści internetowych, którzy zgromadzili już większą lub mniejszą grupę stałych odbiorców. Możesz prowadzić bloga, własny kanał na YouTube, serwis tematyczny czy portal informacyjny. Równie duży potencjał ma marketing afiliacyjny w przypadku influencerów.
    Co ciekawe, w roli wydawców można spotkać często także specjalistów SEO i legalne bazy mailingowe oraz wyszukiwarki produktów, serwisy rabatowe i remarketingowe.
    Na afiliacji zarabiają również reklamodawcy, którzy dzięki współpracy z wydawcami mogą zwiększyć sprzedaż swoich produktów i usług. Nienachalna, oryginalna promocja oraz możliwość dotarcia do różnych grup odbiorców mają znaczący wpływ na zwiększenie zysków w sklepach online.

    Afiliacja – ile można zarobić, będąc wydawcą?

    To, ile zarobisz po dołączeniu do sieci afiliacyjnej, zależy wyłącznie od ciebie. Na wysokość zarobków wpływa przede wszystkim liczba odbiorców – im masz więcej czytelników czy obserwatorów, tym większe szanse na to, że będą aktywnie korzystać z twoich linków afiliacyjnych.
    Równie ważny jest czas poświęcony na afiliację. W niektórych przypadkach wystarczy wygenerować i wypromować kilka linków, aby miesięczne dochody wzrosły o kilkadziesiąt czy kilkaset złotych. Niektórym jednak udaje się osiągnąć wręcz imponujące wyniki rzędu kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych – dla takich osób afiliacja jest dochodową pracą na pełny etat.
    Co więcej, na wyniki osiągane w branży afiliacyjnej wpływa także liczba linków udostępnianych swoim odbiorcom. Im więcej ich wygenerujesz, tym większe zyski możesz osiągnąć. Dodatkowo liczy się kreatywność i oryginalny przekaz, który sprawi, że internauci będą chcieli zajrzeć pod udostępniany adres URL, a także twój autorytet w świecie online – im bardziej jesteś ceniony wśród odbiorców, tym większym zaufaniem cię darzą. Co za tym idzie – chętniej kupią coś z twojego polecenia.
    Podsumowując, wydawcy w branży afiliacyjnej mogą liczyć na zarobki rzędu od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie ma jednej stałej pensji – to ty decydujesz, jak bardzo chcesz się zaangażować w działania.

    Afiliacja – jak zarabiać jako wydawca?

    Warto podkreślić, że afiliacja jest branżą, w której nie ma żadnego progu wejścia. Dzięki temu możesz zacząć zarabiać, nie inwestując ani złotówki, i to zarówno na samym początku, jak i już po dołączeniu do sieci afiliacyjnej.
    Może także pojawić się wątpliwość, czy praca w afiliacji wymaga prowadzenia działalności gospodarczej – w końcu jej założenie jest automatycznie związane z koniecznością ponoszenia kosztów stałych, takich jak np. ZUS. Jak się okazuje, nie musisz mieć działalności, aby dołączyć do systemu afiliacyjnego. Rozliczenie odbywa się zarówno na podstawie faktur, jak i rachunków.
    A jak to wygląda w praktyce? Zarabianie na afiliacji zacznij od rejestracji w sieci afiliacyjnej lub programie partnerskim. Po dopełnieniu wszelkich formalności koniecznie zapoznaj się z regulaminem i przestrzegaj go na każdym etapie promowania. Pamiętaj, że wiele systemów afiliacyjnych jest nieustanne kontrolowanych pod względem ewentualnych oszustw, takich jak automatyczne generowanie ruchu. W przypadku wykrycia takich działań współpraca jest natychmiast zrywana.
    Kolejnym krokiem jest wybór produktu lub usługi, które są zgodne z profilem twojej działalności w sieci. Pamiętaj, że tylko dopasowując promowaną rzecz do potrzeb i zainteresowań swoich odbiorców, możesz liczyć na realne zyski z afiliacji. Warto jednak zachować umiar i zacząć od jednego lub kilku produktów i ewentualnie w razie potrzeby zwiększyć ich liczbę w przyszłości.
    Od tego momentu musisz zająć się promowaniem i zachęcaniem odbiorców do skorzystania z twojego polecenia. Gdy prowizja przekroczy określony próg – możesz wypłacić pieniądze. A jak promować produkty i linki afiliacyjne? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu.

    Czym są linki afiliacyjne w programie partnerskim?

    W przypadku wydawcy podstawą są linki afiliacyjne. Co to takiego? To unikalne adresy URL przydzielone konkretnie do twojego ID. Oznacza to, że są one generowane każdorazowo do nowego produktu. To właśnie od tego narzędzia – samego kliknięcia czy sfinalizowania transakcji po naciśnięciu linku – są uzależnione twoje zarobki.
    Link afiliacyjny może być podpinany pod tekst, logo albo grafikę. Może także występować w formie reflinku z atrybutem nofollow (najskuteczniejszy). System liczy każde kliknięcie lub inną akcję. Samo wygenerowanie adresu URL zajmuje dosłownie kilkadziesiąt sekund i jest możliwe po wcześniejszym zarejestrowaniu się w programie partnerskim jako wydawca.

    Jakie są modele rozliczeń i jak otrzymać prowizję w afiliacji?

    Wyróżniamy następujące modele rozliczeń:
  • Cost Per Lead (CPL) – reklamodawca płaci za wypełnienie formularza/zapisanie się do newslettera,
  • Cost Per Click (CPC) – prowizja jest przyznawana za każde unikalne kliknięcie,
  • Cost Per Sale (CPS) – zarabiasz poprzez otrzymywanie prowizji za sprzedany produkt albo usługę.
  • Pamiętaj, że każde kliknięcie, sprzedaż czy pozyskanie leadu musi odbyć się po przejściu na stronę z twojego linku!
    Niektóre programy partnerskie wprowadzają inne modele rozliczeń w afiliacji. Za pracę można rozliczać się na przykład za efekt (Cost Per Action, CPA), czyli wykonanie określonej akcji ustalonej w warunkach współpracy. Wariacją tego modelu jest CPD, czyli Cost Per Download, w którym masz płacone za pobranie aplikacji czy e-booka. Dodatkowo coraz częściej można spotkać hybrydowe rozliczenie, czyli otrzymywanie prowizji za kilka różnych działań w ramach tej samej kampanii.
    Zgromadzone pieniądze z afiliacji można wypłacić po osiągnięciu konkretnego progu. Najczęściej jest to 100 zł.

    Ile czasu trzeba poświęcić na afiliację?

    Podobnie jak w przypadku zarobków, tak i czas poświęcony na afiliacje nie jest ściśle określony. Możesz robić to przez 5 minut w tygodniu lub skupić się stricte na działaniach afiliacyjnych, poświęcając im nawet kilka godzin dziennie. Wszystko zależy od twoich chęci i możliwości, jednak nie ma konkretnego minimalnego pułapu czasowego. W razie potrzeby możesz nawet zrobić sobie przerwę i wrócić do pracy w afiliacji po kilku tygodniach czy miesiącach.
    Jeśli chcesz uzyskać jak najlepsze efekty, to warto poświęcić przynajmniej 30-60 minut tygodniowo na sprawdzenie, jak radzą sobie ulokowane już linki afiliacyjne, i ewentualną aktualizację banerów czy treści. Dobrze też regularnie kontrolować, czy adres URL jest nadal aktywny – zajmuje to dosłownie minutę, a może pomóc uniknąć ci problemu z polecaniem produktu, który na przykład został już wyprzedany.
    Możesz zaoszczędzić czas na afiliacji, umieszczając linki w miejscach, które pozostaną dostępne przynajmniej przez kilka miesięcy. Mowa przede wszystkim o blogach, bio czy opisach filmów na YouTube, gdzie raz dodany adres URL może nieustannie generować zyski bez żadnego wysiłku.

    Jak promować produkty i linki afiliacyjne?

    Najlepsze wyniki w branży afiliacyjnej osiągają dwie grupy wydawców. Pierwszą z nich są twórcy internetowi, którzy zbudowali duże grono lojalnych, darzących ich zaufaniem odbiorców. Nie masz jeszcze wielu obserwatorów? Nic straconego, bo drugą grupą, która może pochwalić się wysokimi zyskami z prowizji, są wydawcy stawiający na kreatywność i oryginalność. Jeśli twój przekaz wyróżnia się na tle innych, to odbiorcy z większą chęcią skorzystają z twojego polecenia.
    Znakomitym sposobem na promowanie produktów i linków afiliacyjnych jest tworzenie rankingów na blogu czy dzielenie się doświadczeniami z korzystania z danego artykułu i następnie zostawianie linku do niego na stories. Wydawcy równie chętnie umieszczają swoje unikalne adresy URL w bio na Instagramie, we wpisach na blogu, opisując na przykład wyprawkę dla dziecka, a także w opisach filmów na YouTube. Często można spotkać też bannery i boxy na stronach internetowych. Linki afiliacyjne są uniwersalne, dzięki czemu mogą być wykorzystywane na dziesiątki sposobów – jedynym ograniczeniem jest twoja wyobraźnia!
    Dobrym pomysłem jest uważne obserwowanie trendów i wykorzystywanie ich w swoich przekazach. Klikalne tematy, zwłaszcza jeśli są spójne z twoją działalnością, są atrakcyjne i dla stałych, i dla nowych odbiorców, a tym samym potrafią przynieść zaskakujące efekty.
    Czy w afiliacji jest miejsce na agresywną i nachalną reklamę? Nic z tych rzeczy! Powinno być wręcz przeciwnie – polecenia muszą być ciekawe i jednocześnie naturalne. Wielu twórców popełnia także błąd, decydując się na "spamowanie" swoich odbiorców linkami afiliacyjnymi do dziesiątek różnych produktów. Nie idź tą drogą, ponieważ możesz w ten sposób stracić zaufanie swojej grupy docelowej. Czasami mniej znaczy więcej.
    Dodatkowo, działając w sieci afiliacyjnej, warto zaprzyjaźnić się z narzędziami do analityki internetowej. Dzięki nim dowiesz się, jakie efekty przynoszą twoje działania i będziesz mógł je optymalizować, aby osiągać jeszcze lepsze rezultaty.

    Dlaczego warto spróbować własnych sił w afiliacji Ceneo.pl?

    Branża afiliacyjna brzmi jak coś dla ciebie, a pozytywne opinie sprawiają, że chcesz spróbować swoich sił w takiej formie zarobku? To dobrze się składa, bo możesz zdecydować się na dołączenie do programu partnerskiego Ceneo.pl – jednego z najstarszych tego typu programów w Polsce, który działa od 2006 roku, nieustannie się rozwijając.
    Stawiając na afiliację z Ceneo.pl, możesz zarabiać na kilka sposobów:
  • Za przejście do sklepu – każde kliknięcie użytkownika i przejście do sklepu za pośrednictwem portalu Ceneo oznacza dodatkowe pieniądze.
  • Za zakup dokonany na Ceneo.pl przez opcję Kup Teraz – każda sfinalizowana transakcja po przejściu z twojego unikalnego adresu URL sprawia, że otrzymujesz atrakcyjną prowizję.
  • Za polecenie nowych Partnerów – wystarczy udostępnić link polecający i zarejestrowanie się z niego nowego Partnera, abyś od tego momentu otrzymywał aż 10% jego prowizji za przejście do sklepu (punkt 1).
  • Co więcej, w jednym programie partnerskim możesz z łatwością dopasować linki afiliacyjne do swojej działalności i zainteresować grupy docelowej. Afiliacja Ceneo.pl umożliwia generowanie adresów URL do produktów z takich kategorii jak moda, uroda, sport, motoryzacja, gotowanie, filmy, muzyka, telefony akcesoria i wielu innych. A to wszystko w połączeniu z indywidualnym, partnerskim podejściem i możliwością współpracy z tysiącami zaufanych reklamodawców.
    Autor: Katarzyna Wendzonka