Data modyfikacji:

Jak nauczyć się pisać bloga?

Masz pasję, którą chciałbyś podzielić się ze światem? Pragniesz, by inni poznali twoje zdanie? A może chcesz poinformować odbiorców o tym, że twoja firma istnieje? To doskonałe punkty wyjściowe do tego, aby zacząć tworzyć wartościowy content do internetu! Zatem, jak zacząć pisać bloga? Dlaczego w ogóle warto to robić? Na co przede wszystkim zwrócić uwagę, tworząc treści? Te i wiele innych kluczowych aspektów omówimy w dalszej części tego artykułu.
Jak nauczyć się pisać bloga?

Dlaczego warto pisać bloga?

Pisanie bloga może być nie tylko sposobem na pochwalenie się swoim hobby lub przemyśleniami, ale także równie fascynującą aktywnością i – kto wie – może nową pasją. Własny blog to możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami oraz wiedzą w określonych dziedzinach. W ten sposób nie tylko opowiadasz o sobie i swoich zainteresowaniach, ale również możesz nawiązać relacje z innymi, podobnymi do ciebie ludźmi.
Pisząc bloga, budujesz również swoją markę osobistą. W ten sposób pokazujesz, że masz kompetencje i doświadczenie w dziedzinie, o której piszesz. Można ci zaufać i korzystać z twojego dorobku.
Ale własny blog to również sposób na zarabianie w internecie. Sposobem na to jest m.in. wejście do branży afiliacyjnej. Branża afiliacyjna to rodzaj współpracy pomiędzy twórcą a reklamodawcą, w której to ten pierwszy umieszcza linki afiliacyjne reklamodawcy na swojej stronie i zarabia pieniądze, jeśli czytelnik kliknie w nie i dokona konwersji (np. kupi coś z polecenia). Afiliacja, szczególnie z czasem, kiedy twoja sieć afiliacyjna będzie się rozrastać, może przynieść ci dodatkowe źródło dochodu. Musisz jednak być konsekwentny w działaniu i regularnie publikować wartościowe treści.

Jak stworzyć strukturę posta?

Zapewne pamiętasz ze szkoły, że wypracowanie powinno mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Mimo że post blogowy niewiele ma wspólnego ze szkolnymi esejami, warto pamiętać o tym, żeby miał on kilka słów wstępu, część właściwą i krótkie podsumowanie. Przemyślana struktura wpisu to połowa sukcesu!
Jednak zanim zaczniesz cokolwiek pisać, poświęć kilka minut na przemyślenie tego, co chcesz właściwie przekazać. Ułóż, najlepiej na kartce lub w dokumencie elektronicznym, plan wpisu. Wypunktuj sobie kilka najważniejszych myśli, na których zależy ci, aby pojawiły się w tekście. Sporządzenie takiej notatki, nawet jeśli wydaje ci się stratą czasu, już na samym początku pozwoli ci poukładać myśli i przemyśleć, czy faktycznie wyczerpałeś temat. Taki plan pomoże ci też w sytuacji, kiedy z jakiegoś powodu porzucisz jakiś temat i będziesz chciał wrócić do niego w przyszłości.
Masz już wstępnie uporządkowane myśli, pora na tytuł. Powinien sprawić, że internauta będzie chciał w niego kliknąć. Dobrze „sprzedają” się wszelkiego rodzaju rankingi i wyliczenia, np. „7 sposobów na katar”, „Najlepsze podkłady do twarzy do cery mieszanej – ranking”, „Top 5 zapachów męskich”. Inne tytuł przyciągające uwagę to takie, które zawierają w sobie pewne niedopowiedzenie zachęcające do zapoznania się z dalszą częścią artykułu, np. „Lekarze rzadko o tym mówią, ale to świetny lek na katar”, „Zrobiła to! Nikt w to nie wierzył, a jednak się udało”. Oczywiście lepiej nie przesadzać z sensacyjnością tytułu, ponieważ łatwo w ten sposób zdenerwować użytkownika.
Po tytule pora na kilka zdań wstępu, czyli tak zwany lead. Jego celem, podobnie jak tytułu, jest zachęcenie czytelnika do pozostania na stronie i zapoznania się z treścią artykułu. To dobre miejsce na krótkie streszczenie tego, czego użytkownik może spodziewać się w dalszej części artykułu.
Tworząc strukturę posta, pamiętaj, że internauci nie mają cierpliwości, więc jeśli nie zainteresujesz ich na początku, istnieje duże prawdopodobieństwo, że szybciej opuszczą twojego bloga. Najważniejsze informacje przekazuj na samym początku wpisu, stopniowo zmniejszając napięcie.
Staraj się unikać ścian tekstu, ponieważ mogą one skutecznie odstraszać od zapoznania się z treścią. Podziel post na krótkie akapity. Stosuj między nimi śródtytuły, w których zawrzesz najważniejsze słowa kluczowe.
Treści w internecie powinny być również zoptymalizowane pod kątem SEO. Wspominaliśmy już o śródtytułach, słowach kluczowych, oraz o optymalnej strukturze treści. Właśnie m.in. to pomoże wypozycjonować twoje posty i bloga w wyszukiwarkach internetowych.
Man using laptop computer on orange background.

Dostosowanie języka do odbiorcy

Mega się cieszymy, że czytasz te wypociny! Zapewne trochę się zdziwiłeś, czytając to zdanie, prawda? Jak zauważyłeś na tym prostym przykładzie, nie tylko budowa posta jest istotna, ale również dostosowanie języka do odbiorcy. Pierwsze zdanie tego akapitu mogłoby trafić do nastolatków i młodych dorosłych, jeśli spodziewaliby się tak luźnej formy. Taki język natomiast raczej nie trafiłby do ludzi po czterdziestce, który szukaliby wartościowej treści, a nie tylko takiej, która dostarczy im w danej chwili rozrywki.
Nie wiesz, jak dopasować język do odbiorcy? Wyobraź sobie swojego idealnego czytelnika (możesz go sobie nawet opisać na kartce) i pomyśl, że zaczynasz z nim rozmawiać. Jakiego słownictwa użyjesz? Czy będziesz używać tonu formalnego czy nieformalnego? Zanotuj lub zapamiętaj wyniki tego eksperymentu i odwołuj się do nich zawsze wtedy, kiedy wydaje ci się, że zaczynasz błądzić.

Promocja i dystrybucja treści

Twój blog i treści, które będziesz na nim umieszczać, nawet jeśli będą najlepiej zaplanowane i napisane, nie trafią do potencjalnych odbiorców bez odpowiedniego rozgłosu. Skuteczna promocja i dystrybucja treści są niezbędne, aby zwiększyć widoczność marki, którą tworzysz.
Najprostszą i najtańszą formą reklamy jest udostępnianie treści w social mediach. Udostępniaj je na Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedInie, by miały możliwość trafić do szerokiego grona odbiorców.
Twoi znajomi i znajomi twoich znajomych to nie wszyscy. Pomyśl również o spersonalizowanych newsletterach do bazy subskrybentów, których z czasem będziesz zdobywać.
Nie zapomnij też o zainwestowaniu w reklamy online, takie jak np. kampanie Google Ads. Płatne reklamy mogą szybko zwiększyć widoczność twoich postów nie tylko wśród znajomych.
Nie zapominaj o systematycznym monitorowaniu skuteczności twoich działań. Sprawdzaj sam, lub z pomocą kogoś, kto zna się na marketingu internetowym, m.in. ile osób odwiedza twojego bloga, jak dużo czasu spędzają na poszczególnych podstronach i jaki jest współczynnik konwersji, aby w razie potrzeby zmienić strategię promocyjną.
Autor: Agnieszka Ragus