Data modyfikacji:

Artykuły sponsorowane na stronie internetowej

Krzykliwe banery, nieustannie wyskakujące okna pop-up czy zbyt nachalne mailingi zamiast zachęcić do zakupu, potrafią skutecznie do niego zniechęcić. Jak zatem pozyskać klientów albo przynajmniej dotrzeć do grona użytkowników, którzy będą mogli bliżej poznać markę? Pomoże w tym branża afiliacyjna i artykuły sponsorowane, dzięki którym brand ma szansą zaistnieć w roli eksperta nienachalnie promującego swoje produkty czy też usługi. Co warto wiedzieć o artykułach sponsorowanych, jak je wyceniać i tworzyć? Sprawdź!
Smiling korean woman with dog typing on laptop keyboard

Co to są artykuły sponsorowane?

Jak skutecznie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i jednocześnie zaprezentować swoją markę od możliwie najlepszej, profesjonalnej strony? Bez wątpienia pomogą w tym artykuły sponsorowane – to treści, które nie są jawnymi reklamami, ale nienachalnym i subtelnym sposobem promocji. W tego typu tekstach marketingowych reklamodawca umieszcza przykładowo linki przekierowujące do konkretnych produktów czy też usług tak, by użytkownik mógł poznać je z bliska.
Teksty sponsorowane mają najczęściej formę artykułów eksperckich lub poradnikowych przesyconych merytoryczną, przydatną wiedzą. Oznacza to więc, że na pierwszy rzut oka trudno odróżnić je od klasycznych wpisów publikowanych na blogach, portalach czy stronach internetowych, gdzie jest rozwinięta sieć afiliacyjna.
Artykuły sponsorowane mają na celu rozbudzić ciekawość czytelników, którzy w przyszłości mogą stać się także klientami marki. Przykładowo producent miodów może przygotować wpis, w którym przedstawi zalety spożywania produktów pszczelich – jednocześnie umieszczając w swoim artykule linki do konkretnych wyrobów.
Warto pamiętać, że artykuł sponsorowany zawsze powinien być specjalnie oznaczony, tak by użytkownik danego portalu mógł go w łatwy sposób zidentyfikować i odróżnić od innych publikowanych treści na stronie.

Różnice między artykułami sponsorowanymi a tradycyjną reklamą

Tradycyjna reklama jest sposobem promowania produktów i usług przy pomocy klasycznych mediów – telewizji, radia, gazet czy plakatów. Ma formę prostych form przekazu i dociera na ogół do szerokiej grupy odbiorców. Reklama internetowa – w odróżnieniu do tradycyjnej – wykorzystuje z kolei cyfrowe media, dzięki czemu można precyzyjnie określić odbiorców, spersonalizować przekaz czy zmierzyć efektywność prowadzonej kampanii reklamowej.
Artykuł sponsorowany to oczywiście forma nienachalnej reklamy, gdzie produkt czy usługi wcale nie powinny być na pierwszym planie. W tego typu treści są one jedynie dodatkiem pojawiającym się przykładowo w końcowej części wpisu – użytkownik po zapoznaniu się z merytoryczną częścią poradnikową sam zadecyduje, czy chce przejść do sklepu, by bliżej poznać produkty zaprezentowane we wpisie.

Jak ustalić wartość artykułu sponsorowanego?

Wartość artykułu sponsorowanego zależy od wielu czynników, które trzeba wziąć pod uwagę. Aby stosowany przez firmę marketing odniósł sukces, trzeba po pierwsze postawić na jakość. Użytkownicy mają już przesyt miałkimi treściami, należy jednak pamiętać, że im bardziej jakościowy i merytoryczny wpis, tym jego cena będzie wyższa.
Po drugie na cenę artykułu sponsorowanego wpływa także branża – łatwo można się domyślić, że im bardziej niszowa, ekspercka i profesjonalna branża, tym wyższa będzie cena treści reklamowych. Proste artykuły pisane przez freelancerów to koszt mniej więcej kilkunastu złotych za 1000 znaków ze spacjami. Trzeba pamiętać jednak, że tego typu tekst będzie po prostu poprawny. Publikacja artykułów sponsorowanych wysokiej jakości wiąże się ze znacznie większymi kosztami. Aby zatem dobrze ustalić wartość takiego wpisu, należy wziąć pod uwagę:
  • branżę,
  • zagadnienie opisywane w artykule,
  • liczbę znaków,
  • unikalność tworzonego wpisu.
  • Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

    Dobry artykuł sponsorowany powinien być napisany przez profesjonalnego copywritera, który wie, jak tworzyć angażujące, wartościowe treści. Warto mieć jednak świadomość, że nie ma jednej słusznej recepty na pisanie tego typu tekstów. Przed przystąpieniem do pisania artykułu należy odpowiedzieć sobie na pytania:
  • Jakiej tematyki ma dotyczyć tekst sponsorowany?
  • Do jakiej grupy docelowej jest skierowany?
  • Jaką formę ma przybrać tekst – artykułu eksperckiego, poradnikowego, wywiadu?
  • Dobry artykuł sponsorowany odpowiada na konkretne zapytanie użytkowników i w pełni wyczerpuje dane zagadnienie. Powinien być więc merytoryczny i konkretny – oprócz tego warto zadbać również o jego strefę wizualną, tak aby poruszanie się po artykule nie sprawiało czytelnikom problemów. Należy więc zadbać o odpowiednio dopasowane nagłówki, logiczne akapity, boldy oraz punktory.
    Treści sponsorowane umieszczane w serwisach internetowych powinny zawierać także naturalnie wkomponowane słowa oraz frazy kluczowe. Nie może zabraknąć w nich również linków do konkretnych produktów i usług (to nie to samo co linki afiliacyjne) – to podstawa tego typu artykułu. Tutaj również warto kierować się zasadą nienachalności – niech słowa kluczowe w formie anchorów (czyli linków) znajdują się przykładowo w dwóch ostatnich akapitach tekstu, tak by czytelnik mógł najpierw skorzystać z części poradnikowej.
    top view of glasses near business newspaper and cup of coffee on orange
    Pisanie artykułów sponsorowanych to zatem doskonały pomysł, by wzmocnić rozpoznawalność brandu na rynku, zaciekawić użytkowników i jednocześnie zaistnieć w ich świadomości jako profesjonalna marka. Publikowanie takich wpisów pozwoli również – podobnie jak marketing afiliacyjny – na realne zarabianie w internecie. Jeśli zależy nam na rozwoju marki przy jednoczesnym generowaniu zysków, musimy zainwestować właśnie w teksty sponsorowane.
    Autor: Anna Mlonka