Data modyfikacji:

Prowadzisz bloga? Zarabiaj z programami partnerskimi

Program partnerski (lub inaczej program afiliacyjny) to rodzaj współpracy pomiędzy wydawcą (na przykład blogerem lub influencerem) a sklepem internetowym, któremu zależy na promocji i lepszej sprzedaży swoich produktów. Reklamodawca ma szansę znacząco zwiększyć swoje zyski przy jednocześnie niewielkim nakładzie finansowym. Sprawdź, dlaczego warto dołączyć do programu partnerskiego!
Blogger in cafe

Co to są programy partnerskie i jak mogą pomóc blogerom?

Jak w praktyce działa system partnerski? Firma – w zależności od modelu współpracy – płaci afiliantom za generowanie ruchu na stronie lub przyczynienie się do sprzedaży konkretnych produktów. Wydawcy rejestrują się w konkretnym programie partnerskim, a następnie otrzymują do reklamodawcy linki, które umieszczają chociażby we wpisach na blogu lub w treściach publikowanych w mediach społecznościowych. Firmy mogą rejestrować ruch wygenerowany przy pomocy linków afiliacyjnych, a następnie wydawca otrzymuje prowizję między innymi od sprzedaży danego towaru.
Przykładowo – bloger przygotowuje artykuł o pielęgnacji włosów, w którym umieszcza także linki afiliacyjne do konkretnych kosmetyków, takich jak maski czy odżywki. Jeśli jego czytelnicy klikną dane linki i zdecydują się poprzez nie na zakup tych konkretnych preparatów, to bloger otrzyma prowizję (warto podkreślić, że nie ma to wpływu na cenę reklamowanego produktu). Programy partnerskie zaczynają być coraz częstszą formą współpracy, która pozwala między innymi na zarabianie na blogu.
Programy partnerskie cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ są opłacalne zarówno dla firm, jak i afiliantów promujących konkretne produkty. Jak ten rodzaj współpracy może zatem pomóc blogerom? Po pierwsze – mogą oni zacząć zarabiać w internecie. A po drugie – rozwijają swój profil i zwiększają rozpoznawalność swojej marki.

Dlaczego programy partnerskie są dobrym pomysłem dla blogerów?

Wydawca, a więc wcześniej wspomniany influencer lub też bloger, najczęściej przygotowuje recenzję produktu, który otrzymał do przetestowania, i umieszcza linki afiliacyjne, z których mogą skorzystać jego odbiorcy. Blogerzy chętnie korzystają z programów partnerskich, ponieważ nie tylko mogą zwiększać swoje zarobki – to także bardzo dobry sposób zwiększania swojej rozpoznawalności czy rozwoju marki osobistej. Wydawcy samodzielnie tworzą swoje reklamy, które są w pełni dostosowane do odbiorców. Program partnerski nie narzuca sposobu, w jaki ma się odbywać promocja – to może być forma wpisu na blogu, nagranego filmu czy storiesów opublikowanych w mediach społecznościowych. Tak naprawdę liczą się przejścia z linku afiliacyjnego na stronę internetową oraz zakupy użytkowników zachęconych daną promocją.
Dołączenie do programu afiliacyjnego daje zatem następujące korzyści:
  • praktycznie zerowe ryzyko straty – bloger biorący udział w programie partnerskim zarabia wyłącznie na prowizji, ale nie musi nic inwestować na start;
  • prosta współpraca – dołączenie do sieci afiliacyjnej wiąże się jedynie z rejestracją i korzystaniem z linków afiliacyjnych wybranego programu partnerskiego;
  • darmowe narzędzia afiliacyjne – wydawcy mogą korzystać nie tylko z linków, lecz także z banerów czy widgetów tak, by wspomóc promocję oraz sprzedaż konkretnych produktów;
  • brak sztywnych wytycznych – wydawcy mogą prowadzić elastyczną promocję tak, by była w pełni dostosowana do ich estetyki czy grupy odbiorców;
  • realny sposób zarabiania – programy partnerskie mają na ogół jasno określone zasady współpracy, dzięki czemu blogerzy otrzymują konkretną prowizję od sprzedaży lub wygenerowanego ruchu na stronie.
  • Blogger's desk

    Jak wybrać odpowiedni program partnerski dla twojego bloga?

    Wydawca, który przystępuje do programu partnerskiego, powinien zastanowić się na początku, w jaki sposób chce zarabiać w sieci. Wyróżniamy obecnie dwa najpopularniejsze modele rozliczania, dzięki którym afilianci zarabiają.
  • Cost per sale, czyli prowizja od sprzedaży w sklepie internetowym. Jak ją zyskać? Wydawca przygotowuje przykładowo recenzję konkretnego produktu i umieszcza do niego link afiliacyjny. Jeżeli użytkownik kliknie link, przejdzie do sklepu internetowego reklamodawcy i dokona konkretnego zakupu, to wydawca otrzyma prowizję.
  • Cost per lead, czyli prowizja za konkretne akcje użytkowników. W przypadku tego rodzaju rozliczenia wydawca otrzyma prowizję wtedy, jeśli osoby po kliknięciu w link wypełnią formularz, zapiszą się do newslettera bądź dokonają rejestracji na danej stronie. Taki model współpracy najczęściej obejmuje promocję kursów czy szkoleń.
  • Przed przystąpieniem do współpracy warto dobrze przyjrzeć się prowizjom oferowanym przez programy partnerskie. Czasami zdarzają się również współprace cost per click, czyli zysk generuje wtedy już samo kliknięcie w link. Firmy, które zajmują się z kolei chociażby aplikacjami mobilnymi, mogą proponować prowizję cost per install – wtedy użytkownik po kliknięciu w link musi jeszcze zainstalować konkretną aplikację.

    Integracja programu partnerskiego z twoim blogiem

    Mogłoby się wydawać, że dołączenie do programu partnerskiego to najlepsza recepta, jak zarabiać na blogu. Warto pamiętać, że użytkownicy sieci to wymagający klienci – zwłaszcza jeśli mają korzystać z rekomendacji influencerów. To właśnie dlatego tak ważna jest integracja programu partnerskiego z blogiem. Najlepiej, aby reklamowane produkty były zgodne z jego tematyką – dzięki temu czytelnicy znacznie chętniej skorzystają z linków afiliacyjnych. Programy partnerskie sprawiają, że wygrani są i reklamodawcy, i blogerzy – warto zatem rozważyć właśnie afiliację, jeśli chce się pomyśleć o konkretnych sposobach na zarabianie w internecie.
    Autor: Anna Mlonka